You are required to read and agree to the below before accessing a full-text version of an article in the IDE article repository.

The full-text document you are about to access is subject to national and international copyright laws. In most cases (but not necessarily all) the consequence is that personal use is allowed given that the copyright owner is duly acknowledged and respected. All other use (typically) require an explicit permission (often in writing) by the copyright owner.

For the reports in this repository we specifically note that

  • the use of articles under IEEE copyright is governed by the IEEE copyright policy (available at http://www.ieee.org/web/publications/rights/copyrightpolicy.html)

  • the use of articles under ACM copyright is governed by the ACM copyright policy (available at http://www.acm.org/pubs/copyright_policy/)

  • technical reports and other articles issued by M‰lardalen University is free for personal use. For other use, the explicit consent of the authors is required

  • in other cases, please contact the copyright owner for detailed information

By accepting I agree to acknowledge and respect the rights of the copyright owner of the document I am about to access.

If you are in doubt, feel free to contact webmaster@ide.mdh.se

Rapport inom projektet “Entreprenörskap i skolan"

Authors:


Research group:


Publication Type:

Book chapter

Venue:

Rivna murar - byggda framgångar. Strategier för skolutveckling.

Publisher:

Eskilstuna kommun

DOI:



Abstract

Entreprenörskap i skolan är ett relativt nytt begrepp. Utifrån olika intressenters perspektiv kan man hitta delvis överlappande och delvis alternativa syften med att man i skolan ska arbeta entreprenöriellt, och ha entreprenörskap på agendan. En del vill få fram fler företagare eller entreprenörer, vilka ska skapa framtida arbetsplatser och skatteintäkter, andra har mer mjuka värden kopplade till entreprenörskap i skolan, som mer handlar om individens personliga utveckling, såsom ta-sig-för-sam-het, nyfikenhet, kreativitet etc. Att förbereda eleverna på vad som ska komma efter skoltiden, att lära om det kommande arbetslivet, är också ett syfte. Entreprenörskap i skolan handlar både om företagande och företagsamhet, skriver Svenskt Näringsliv . Vi (näringslivet) har ett gemensamt intresse (med skolan) att på bästa sätt förbereda eleverna för livet efter skolan. Skolan ska bl.a. bidra till att ge eleverna en inblick i företagandets villkor och möjligheter. Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummen lika mycket som det är en kunskap om egenföretagande, skriver Skolverket . Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende redan från tidiga åldrar. Den nya läroplanen och kursplanerna för grundskolan, Lgr 11, som trädde i kraft hösten 2011 , betonar vikten av att stimulera färdigheter och förmågor som lägger grunden för entreprenörskap . Entreprenöriellt lärande (EL) ska genomsyra skolan, från förskola och igenom hela skolsystemet. Hur ska en skola hantera dessa delvis nya förväntningar på verksamheten? Redan innan entreprenörskap i skolan infördes i skolan, kände en rektor vid Odlarskolan i Eskilstuna att det fanns för många omotiverade och oengagerade elever vid skolan. Han upplevde till och med att eleverna utvecklat ”anti-strategier” mot lärande. Detta ville han göra något åt. Tillsammans med övrig ledning vid skolan och en extern projektledare från Mälardalens högskola initierades ett projekt, finansierat av Skolverket samt Samhällskontraktet, som man döpte till ”Entreprenörskap i skolan”. Tanken var att skapa kraft, riktning samt genomföra ett gemensamt arbete för att motivera eleverna, med förhoppningen att detta på sikt skulle resultera i förbättrade meritvärden. Dessutom ville man skapa en bättre sammanhållning mellan elever, och mellan eleverna och lärare. Projektet ”Entreprenörskap i skolan” blev ett redskap, en metod att uppnå detta. Det här är en återberättelse av hur ledning och lärare uppfattat projektet och dess initiala resultat.

Bibtex

@incollection{Axelsson2962,
author = {Karin Axelsson},
title = { Rapport inom projektet “Entrepren{\"o}rskap i skolan{"}},
isbn = {978-91-637-2877-8},
editor = { Nystr{\"o}m JE {\&} J{\"a}rvinen S },
volume = { },
number = { },
pages = {82--117},
month = {March},
year = {2013},
booktitle = {Rivna murar - byggda framg{\aa}ngar. Strategier f{\"o}r skolutveckling.},
publisher = {Eskilstuna kommun},
url = {http://www.ipr.mdu.se/publications/2962-}
}